INFO K LODI  Beneteau Oceanis 381 - plachetní námořní jachta konstruovaná pro oblast plavby  B; délka 11,75 m, šířka 3,93m, ponor 1,7 m, výtlak 8,1 t, výkon motoru 35 kw, maximální počet osob 10, kajuty 3 (dvoulůžkové) + místa v saloonu, kuchyň in-line 1, vnitřní WC + spracha 2, venkovni sprcha 1, 

                                  

 

ORGANIZAČNÍ A BEZPEČNOSTNÍ POKYNY

 

Loď – včetně plachetnice plující pod plachtami je dopravním prostředkem (plavidlem), které podléhá jurisdikci státu ve kterém je registrováno (v tomto případě Česká republika) a také všem zákonným i podzákonným normán vztahujícím se k jeho provozu v národních vodách příslušného státu, jehož zákony musí každý dodržovat. Dále se řídí pravidly a doporučeními COLREG (bezpečnost na moři a předcházení kolizím). .

Za bezpečné vedení lodi, bezpečnost plavby a bezpečnost posádky odpovídá vůdce plavidla, respektive „velitel námořní jachty“ dále jen „kapitán“ – tedy osoba oprávněná a způsobilá k vedení konkrétního plavidla. Kapitán rozhoduje, zda ve vztahu k meteorologickým podmínkám, časovým možnostem a konstrukčně technickému řešení lodě je navrhovaná (plánovaná) plavba možná, stejně tak rozhoduje o formě a místu kotvení.

 

Bezpečnostní pokyny

 

  • Posádka je povinna mít při sobě (na lodi) platné osobní doklady;
  • Posádka je povinna  řídit se pokyny velitele kapitána, respektovat jeho rozhodnutí a svou činností přispívat k bezpečnosti plavby;
  • Je-li dohodnuto a posádka plní pomocné úkoly při manévrování lodi a při práci s plachtami, musí být včas poučena (předem instruována), musí dostatečně znát své úkoly. Při své činnosti dbá zvýšené opatrnosti a dodržuje obecné zásady BOZP.
  • Posádka je povinna se vyvarovat všech jednání, která mohou ohrožovat zdraví a život vlastní nebo jiných osob, či bezpečnost plavby;
  • Posádka je povinna seznámit se s umístěním záchranných pomůcek, hasicích přístrojů a s činností při mimořádné situaci zvané. „muž přes palubu“;
  • Rozhodne-li kapitán o užití záchranných či bezpečnostních pomůcek, je každý povinen této výzvy uposlechnout - užití bezpečnostních pomůcek se doporučuje i při standardních podmínkách palvby;
  • Záchranné vesty jsou přidělovány jednotlivým členům posádky před zahájením plavby a ukládají se do skříněk v kajutách (každý musí vědět, kde svou vestu má). Záchranný kruh (podkova) s lanem je umístěna na pravoboku  (záďový koš), záchranný ostrůvek je součástí tzv. záďového zrcadla.
  • Pyrotechnické signalizační pomůcky jsou uloženy v záďové kajutě na pravoboku (vpravo za dveřmi na k tomu účelu určené polici).
  • Hasičské přístroje jsou umístěny v „salonu“ i v kajutách.  Hašení motorové části lodě se provádí prostřednictvím hasicího otvoru (schody).
  • Uzávěr přívodu plynu se nachází v záďové bakystě (levobok) u tlakové lahve, dále v levé horní skříňce nad lednicí. Při plavbě musí být uzávěr na tlakové lahvi v poloze „uzavřeno“!
  • Hlavní "odpojovače" (vyřazení elektrických okruhů lodi a nouzové vypnutí přívodu paliva) jsou umístěny v záďové kajutě na levoboku (prostor police za dveřmi).
  • Radiostanice, kterou lze vyslat nouzové volání o pomoc je umístěna na stěně (v místě kapitánského stolku vedle pojistkové skříně – tísňový kanál 16) Použití je možné pouze se souhlasem kapitána (je-li živ…)
  • Loď je vybavena elektrickou, motorovou i ruční „bilge pumpou“ sloužící k odčerpávání vody z vnitřních prostor lodě (při poškození trupu, zalití vlnou apd.)  Posádka musí být s manipulací a obsluhou čerpadel seznámena. O jejich užití rozhoduje kapitán.

 

  • Posádka je povinna udržovat na lodi provozní pořádek;
  • Posádka je povinna dbát zvýšené opatrnosti při manipulaci s ohněm (vaření) a tento záměr vždy ohlásit kapitánovi;
  • Posádka je povinna upozornit kapitána na zjištěné závady či jiná rizika a nebezpečí;

 

 

Obecné provozní pokyny

 

  • Před vstupem na loď je potřebné se přezouvat nebo vyzouvat, aby se nepoškozovaly a neznečišťovaly povrchově méně odolné části lodi (obuv se ukládá na určeném místě v bakystách, nebo v zavěšeném síťovém vaku či košíku);
  • V bakystách se ukládá také rozměrnější sportovní vybavení (např. potápěčské vybavení),  vždy odděleně od lodního materiálu;
  • Ve společných prostorách uvnitř lodi (salonu) se ponechává nejnutnější minimum (osobních) věcí, jinak se věci ukládají v kajutách. Potraviny a věci společně užívané se ukládají na místech k tomu určených, zejména do prostoru pod a za lavicemi a pod podlahou. Věci je potřebné ukládat tak, aby se ve skříňkách a na policích volně nepohybovaly (důležité při plavbě na plachty);
  • Před přechodem do režimu "plavba pod plachtami" je nutné uklidit všechny věci, které jsou volně odloženy. Ukončit (dočasně přerušit) vaření, hrnce a nádobí vhodně zajistit (např.uložením do dřezu).  Dvířka úložných skříněk a šuplíky  jsou vybaveny aretačním zavíráním, zabraňujícím svévolnému otevření - musí být použito. Poličky jsou vybaveny „závorami“, které při náklonu lodi zabraňují vypadnutí věcí. Kajutové dveře jsou opatřeny klipsy pro statické zajištění. V průběhu plavby musí být dveře uzavřeny. Posádka zkontroluje stav toalet a vypumpuje přebytečnou vodu. Důkladně  uzavře veškeré boční průhledy (okénka - včetně koupelnových) a lukny (střešní okna). Zkontroluje stav horní paluby, zda nic nebrání pohybu lan. Na horní palubě se nezdržuje (nepohybuje se v prostoru od přídě ke „kočárku“), zejména v oblasti ráhna a lan příďové plachty (genoa). Pokud se posádka nepodílí na manipulaci s plachtami, uvolní prostor u navíjecích zařízení (vinšny) a umožní pohyb obsluhy. Na lodi zaujme bezpečnou pozici, aby nedošlo ke zranění či pádu, popř. pádu mimo loď. V případě pohybu (chůze) je nutné se vhodně přidržovat, vyrovnávat náklon a brát v úvahu možnou náhlou změnu chování lodi. V náročnějších povětrnostních podmínkách je jsou členové posádky povinni užívat „harnesy“ a být vhodně připoutáni k tzv. „lifeline“
  • V době, kdy loď pluje pod plachtami je dobíjení palubních baterií omezené (solární panel) a dobíjení startovací baterie nulové. Je proto žádoucí omezit otvírání lednice, dobíjení telefonů a jiných zařízení (notebooky, fotoaparáty). Po setmění je potřebné zhášet nepotřebné vnitřní osvětlení lodi.
  • Na stav baterií má vliv i četnější použití vodních čerpadel (mytí nádobí, ranní či večerní sprchování a následné odčerpání vody ze sprch. koutu). Pokud to je možné, využijte k tomuto účelu dobu jízdy na motor. 
  • Loď je vybavena 2 vodními nádržemi pitné vody (nedoporučuje se ale k přímé konzumaci bez tepelné úpravy), přesto je třeba s ní přiměřeně šetřit. Vodu je možné doplňovat pouze v marínách a za poplatek. Stání v marínách jde vždy na vrub posádky, ať již je důvodem  osobní přání či zásah vyšší moci vylučující plavbu a volné kotvení (nepřízeň počasí).
  • Při volném kotvení (mimo maríny) je posádka oprávněna užívat gumový člun s motorem, musí však dbát platných předpisů a zvýšené opatrnosti. K řízení člunu nepotřebuje žádné zvláštní oprávnění.
  • Posádka (klient) hradí spotřebované PHM do lodi i člunu dle aktuální spotřeby (doplnění do plné nádrže), stejně jako PB náplň (dle váhy) a vodu dle spotřeby. Loď je připravena vždy s plnými nádržemi.